Piggare

I lördags var vi ute på krogen en helkväll. Första gången jag ens orkade vara ute på kvällen så sent. Men det var ritkigt roligt, och jag var förvånansvärt pigg! Jag orkade hela kvällen utan större ansträgning. Blev lite jobbigt i huvvet när Live-banden spelade. Men jag stod ut. Bebben i magen diggade rejält. Jag har nog aldrig kännt så mycket rörelse och sparkar under en och samma dag!
Som tur var hade arrangörerna fixat med snittar och tårta, så jag kunde gå och småäta under hela kvällen. Perfekt!
Som gjort för mig! Jag livnärde mig på Pepsi medans ölflaskorna hopade sig på bordet runtomkring mig *s*

Sen dagen efter, i söndags var jag också riktigt pigg! Trodde jag knappt skulle komma upp ur sängen på morgonen, men det var inga problem alls. På eftermiddagen var jag på Gravidfika och träffade några trevliga tjejer som också ska ha bäbis i sommar! Jätteskönt att få prata av sig om BARA graviditeten och få disskutera allt därikring med såna som är i samma situation. Rekommenderar det verkligen!
Vi ska träffas fler gånger och förhoppningsvis kanske man kan umgås även sen under mammaledigheten med någon/några.

Idag däremot är jag jättetrött. Skulle nog kunna sova hela dagen! Sov ganska länge imorse och fick sen inte behålla frukosten. Illamåendet drabbar mej alltid när jag har mina trötta dagar. Men himla skönt att slippa det övriga dagarna! Så jag står verkligen ut, när det bara är någon sån här dag per vecka!
Ska kanske orka göra en äppelpaj lite senare! Fick sån lust att äta det! Mumsigt! Självklart med vaniljvisp!
Mat i övrigt är inte min största passion just nu. Inte mycket känns speciellt lockande att äta i matväg.
Senaste dagarna har jag levt på majskolvar till lunch. Någon macka på kvällen. Kvällsmaten har jag inte alls varit sugen på, så den rör jag knappt när vi lagat mat och sitter där och ska äta. Har noll aptit till mat.
Men ska försöka skärpa mig och kanske få in lite mer rutin-mattider dom dagar jag är hemma. Man måste ju äta. Om inte annat så bebben får den näring den behöver!
Apelsinjuice dricker jag nästan en hel 2-liters förpackning per dag! Även frukt och grönsaker är gott!
Och gräddbakelser! Mums!
Ja, man känner knappt igen sig själv! Jag som var så matglad tidigare! Istället har jag rasat i vikt och det är mest magen och tuttarna som växer! Men jag ser till att ändå hålla min viktkurva så gott det går, och försöker äta sånt som i alla fall ger lite näring till bäbisen! Sen tar jag kosttillskott (Mitt val - kvinna).
McDonalds-mat är jag också ofta sugen på. Enda maten som jag skulle kunna äta varje dag känns det som. Tokigheter man får för sig!

Idag fick jag hem mitt andra par mamma-jeans. Jättesnygga, rätt mörka, från H&M! Mudden var nästan lite kort tycker jag, och täcker inte riktigt hela magen. Men i övrigt satt dom riktigt snyggt!
Jag kommer leva i mamma-byxor! Underbart skönt!
Jeans är dessutom bra för mina höfter och mina tendenser till foglossningen. Jeansen "håller ihop" höfterna lite. Även fast dom inte alls sitter åt speciellt (nästan så dom är stora). Men på nått vis så känns det skönare än att ta på sig mjukisbyxorna. När jag har dagar då det gör ont i fogarna, kan jag knappt använda mjukisarna. Det går om jag har foglossningsbältet på. Men jeansen är mycket skönare! I alla fall för höfterna. Sen att mysa upp sig i soffan med jeans är kanske inte det allra skönaste, men vad gör man inte! Jag tänker förebygga, så jag inte får världens foglossnings-ont.
Bältet är i varje fall guld värt! Skulle nog inte klara mig utan det!

Har börjat kolla igenom vad vi behöver inhandla i klädväg till lillen! Det är inte så jättemycket, för vi har ju fått så enormt mycket! Men det vi fått är mest från storlek 62 och uppåt. Så vi behöver lite mindre kläder i storlek 50/56.
Har kikat en del på Tradera och håller koll på en del auktioner. Man kan ju få vissa plagg till enormt bra priser!
16-delars paketet jag köpte på Tradera var mycke fint i:


Dom är ju så små och ursöta dom flesta kläderna! Lite har jag kvar från när jag var liten också, men det är mest väldigt tjejiga kläder, så inte så unisex. Men jag har dom i kassen med resten av kläderna ändå. För vi tror ju på en Maja (Mamma vill ha en Maja. Vi är mer inne för en Tuvaliza. Men magen får heta Maja sålänge! O jag vill egentligen ha en pojke. Men det "känns" som en tjej!)

Vi behöver i alla fall inhandla:
6 t-shirts
6 långärmade trikå-tröjor, ca 3 omlott.
6 byxor med midjeresår
1-2 bodybyxor
7 underbyxor
1-2 pyjamaser med långa ben
2 koftor/cardigans
2 tumlösa vantar
1-2 halsdukar
1-2 åkpåsar till bilbarnstolen
1 vindtät mössa
2-3 hjälmmössor
haklappar

Så det är ju en del, fast vi har så mycket tycker jag! Men mycket kan man nog hitta i paket på Tradera, eller flerpack på tex. H&M.
Måste bara visa mitt "bästa" fynd från en loppis! 5 kr betalade jag för den söta "jackan"! O på andra bilden är mina andra second hand-fynd! Overallen till höger är fodrad. Jättemjuk och skön! 35 kr på Erikshjälpen!
 

Det är kul att fynda på loppisar och reor! Man kan hitta så himla billigt!
Sen måste man ju inhandla amningsbh:ar och amningstoppar. Jag som inte alls vill köpa så mycket till mig själv. Men lite måste jag nog. Har i alla fall investerat i bröstvärmare också. Kan vara bra, för jag har ofta kalla bröst, och vill ju inte riskera mjölkstocking sen. Känns bättre om man har såna tillgängliga i fall att.
Be safe-gravidbälte har jag också köpt. Kan kanske kännas lite onödigt, för många tester visar ju nu att det inte är så bra som det var sagt från början. men jag köpte det mest i bekvämlighets-syfte faktiskt! Känner redan att det känns knepigt när bältet sitter ovanpå magen.

Min mage har växt en massa bara sista veckan! Nu syns det verkligen att jag är gravid, även när jag har jackan på! Man känner sig lite stolt nästan, på något vis. Vill bara visa hela världen att man har en fin stor gravid-mage nu!
Jackorna börjar bli svåra att knäppa, så jag bara hoppas våren tänker komma snart!
Men det tror jag! För förra helgen var vi på Norra Berget och gick en promenad och åt årets första glass i solskenet! Underbart! Bara längtar efter fler såna dagar då graderna kryper uppåt och solen börjar värma!

Min mage, nu i början av v. 21:
 

Ne, undrar om jag ska ta och ge mig på den där pajen trots allt. Så kan jag ta en vila sen!
Har jag lite gott att mumsa på idag också!

Kommentarer
Postat av: Solblomma

Hej!
Kul och läsa din blogg (eftersom vi nästan ska ha samtidigt oxå jag går in i v 23 imorrn!) :o)
Tänkte bara tipsa om en barnbloppis på nätet:
http://barnbloppisen.blogspot.com/
Stötte på den när jag surfade runt på olika mammabloggar (blir ju en del sånt!) Tycker de har en del sött å ganska bra priser oxå!
Solblomma (från Kattforum å Kattsnack)

2008-04-08 @ 19:34:01
Postat av: Ping

Grattis till bebisen, fick också en sommarbebis förra året. Ett tips bara, t-shirts och långärmade tröjor är helt onödigt, bättre med bara bodisar och då helst omlott. Tröjor bara skrynklar sig och en sån liten plutt ligger bara still. Det är först nu som jag tycker det är smidigt med tröjor... För nu ålas och rullas det runt hela tiden. Underbyxor var bara smidiga när det var för varmt med allt annat än blöja när vi inte ville ha bara blöja. Halsdukar är också onödigt, till en början har bebisarna nästan ingen hals, istället för halsduk så tycker jag du ska satsa på fuskpolo.
Blev kanske lite långt, men några tips bara.

2008-04-10 @ 15:31:52
Postat av: Tina

Solblomma: Åh, tack för länken! Ska jag absolut kika in!

Ping: Tack så mycket för tipsen! Då kanske vi ska satsa på fler bodysar istället då! Det är ju egentligen bara sommar augusti och september, sen behövs lite varmare kläder kanske. Men då borde det ju vara mer storlek 62 och det har vi ju en del av! Halsdukar har jag också funderat lite mer på, och det blir nog mer nån fuskpolo i fleece skulle jag kunna tänka mig!
Tack, det är så bra att få tips från dom som har erfarenhet! Är ju en djungel när man ska ha första barnet! :)

2008-04-10 @ 17:48:27
URL: http://tinali.blogg.se/gravid

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0