Flytt, tidiga sammandragningar och shopping!

Häromveckan var vi på informationsmöte på sjukhuset där man fick lite information om hur det kommer gå till när det är dags för bebben att komma ut!
Var ett helt okej möte, kanske inte den bästa föreläsning jag varit på. men kännde ändå att jag fick veta lite jag inte visste innan. Skönt att få se lite bilder på hur det ser ut på plats också. och på hotellet, om det blir läge att bo där.
Men oj, vad många det kom på mötet! Salen fylldes och fylldes och blev mer än överfull! Verkligen baby-boom år i år! Det kommer säkert bli ont om plats på förlossningen för oss som föder i sommar och höst!
Lite kul när alla kom in och samlades där med alla tjockismagar!
Dom bjöd på dumle också, behöver jag säga att dom skålarna var slut fortare än kvickt!
Två av mina gravid-fika tjejer var där också! Så fick lite sällskap i pausen!

Vi har börjat skriva lista på det vi behöver inhandla nu innan bebben kommer. Även om det är lite mer än 3 månader kvar, så vill man ju ändå ha det emsta fixat innan man inte riktigt orkar med sånt!
Så det blir en tripp ut till IKEA och Barnens Hus etc. någon dag och storshoppa!
Vi har inte jättemycket kvar att handla, men litegrann.

*Spjälskydd till spjälsängen
*Madrass och bädd madrass till spjälsäng & vagga
*Lakan och sängkläder, lite exklusiva så det blir superdupermysigt första tiden!
*Plastad frotté till vagga, spjälsäng och vagn.
*Spyhanddukar i två storlekar.
*Skötbädd och överdrag.
*Förvaringskorgar till skötbordet
*Barnsäkerhets-prylar till kök och möbler.
*Babysitter
*Babypool
*Regnskydd, myggnät, parasoll och mjuklift till vagnen
*Baksätesspegel till bilen
*Badkarssits för alla våra mysiga bad
*Babytermometer, babyalvedon och "tuttkräm" för bröstvårtorna (från Apoteket)

Det känns som det viktigaste. Sen får vi avvakta och se vad vi kan tänkas behöva sen och inhandla det allt eftersom!

VI HAR FÅTT LÄGENHETEN!!!
Ja, den blev vår! Den vi var och tittade på!!! Är så himla lycklig! Nu får vi flytta till lite större och jag får min efterlängtade uteplats!
Kommer definitivt sakna vår söta lilla tvåa med takfönstrena. Men det är för litet, och jag klarar inte längre alla trappor med min foglossning! Sen vill jag gärna slippa släpa allt uppför ALLA dessa trappor sen! Så det känns verkligen underbart att få flytta till en bottenvåning!
Grovkök med tvättmaskin och torkskåp och plats för skötbordet! TVÅ toaletter (ett badrum och en mindre toalett), två sovrum (ett till oss och ett till bebben), ganska stort vardagsrum med fönster ut mot trädgården och fint kök med diskmaskin!!!
Så nu samlar vi mer vuxenpoäng och flyttar till större! En liten mellanlandning innan eventuellt husköp någon gång i framtiden!
Jag tror jag kommer trivas jättebra! Har dessutom min kompis Linda som granne nästan!

Har börjat få ooonda sammandragningar ganska ofta nu! Inte alls skönt! Kan knappt gå ut och gå alls längre! Det är jättejobbigt! Dom håller i sig flera minuter ibland, så jag får stå still eller helst sätta mig ner nånstans! Hoppas inte det blir värre bara....
Foglossningen har inte kännts så hemsk, förutom när jag går i trappor. Då märker jag direkt på kvällen och natten att jag gått i trappor för mycket! Men i övrigt så är det inte så farligt. Använder bältet flitigt!

Idag ska vi på första Föräldramötet! Ska bli spännande och se om det är något vettigt! Se om vi kan passa som föräldrar och egentligen har nån aning om vad det innebär! Men det tror jag nog! Det roliga är att det är min barnmorska som håller i mötena!
Får uppdatera sen om hur vettigt det var!

Så kul o få börja packa alla flyttkartonger nu! Det vi inte använder så mycket ska vi börja med! Så ska vi flytta lite utspritt under juli. "Storflytten" gör vi i mitten av juli.
Ska bara se till att få iväg vår lägenhet också. Men det tror jag inte bli några problem!

Igår fyllde jag år! Hela halvvägs till 50 *s*
Min uuuunderbara man hade bokat en spa-natt på hotell i helgen. Så han tog dit mej, utan att jag visste vart vi skulle, och där på hotellrummet väntade en korg med jordgubbar, annan frukt, choklad och champagne/cider!
Sen fick jag ta ett underbart bad med honom i badkaret emd tända ljus, lite massage och badbomber!
Kunde inte fått en bättre födelsedagspresent!
En perfekt hotellnatt på hotellrum med havsutsikt! Sen igår, när min födelsedag var, kom han med en blombukett! Kan man älska en människa så mycket så det nästan inte går!!?? :)

Fick en massa grattiskort och lite slantar av resten av släkten på posten!
Åkte ner på stan och köpte en jacka som jag kan ha även nu när magen växer och blir stor, och även sen. En jättefin svart, på rea på Gina Tricot! Perfekt!
Köpte äve några långa linnen på Cubus! Dom är suveräna, för dom är långa även när magen är täckt! Bättre än alla tråkiga gravid-linnen som bara finns i trista färger!

Nu ska jag ta och laga lite mat innan det är dags för Föräldramötet!

Kommentarer
Postat av: Medea

Vad mysigt det är att läsa om all planering och gravid-livet! Jag saknar magen och att vara gravid!

Tänkte bara tipsa om några saker, utifrån eran inköpslista! Jag har en plastad frotté i min säng också, så slipper man slabba ner madrassen med bröstmjölk och sånt. Fast det beror ju helt på ifall du har tänkt att amma i sängen eller inte.
Och köp massor med spyhanddukar, vi har IKEAs Krama (tvättlappar i frotté, 10-pack för 29). De går åt som smör i solsken! Nu har ju vi visserligen en kräkbebis, men våra 20 tvättlappar tar slut titt som tätt...
Jag tycker att apotekets bröstvårtskräm är ganska dålig, babyproffsen har en som heter purelan som jag tycker fungerar mycket bättre. Och amningsnapp, det är ju olika hur amningen funkar och hur känslig man är, men jag skulle aldrig överleva utan min amningsnapp! :)
Så, nu har jag tipsat färdigt för idag! ;)
Kram

2008-05-20 @ 21:02:26
URL: http://medeas.blogg.se/2008
Postat av: Madge

Apoektes bröstvårtskräm är bra innan bebisen föds, om man har torra bröstvårtor, men inte efter... Barnsäkerhetspryttlar, oj, vad duktigt! Funderar på vad vi barnsäkrat, det enda är nog låsstopp på några utvalda köksskåp och lådor för säkerhets skull. Fast det börjar bli stort behov av grindar nu, vid 9½ månad.
Ta det lungt, foglossning leder till sammandragningar eftersom man får anstränga sig så mycket för röra sig. Planera vardagen, och veta vad man inte ska göra är ett måste. Har varit i samma sits som dig med det där. Jobbigt! Hoppas allt går bra!

2008-05-23 @ 16:06:23
Postat av: Tina

Medea: Tusen tack! Vad det är guld med dom som vet! Ska köpa babyproffsens kräm då istället och absolut en amningsnapp! Spyhanddukar tänkte vi ladda en hel hög från IKEA :)

Madge: Vi har katter också, o ena kissen gillar o öppna lådor etc. Så vi säkrar för två ;)
Ja jag har kännt av både foglossning o sammandragningarna nästan samtidigt ibland. Men försöker ta det lugnt! Sålänge det går bra att jobba bara! Hemma vilar jag så mycket jag kan! (jag blir bara så rastlös ibland *s*)

2008-05-25 @ 15:24:58
URL: http://tinali.blogg.se/gravid

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0