Onödigt i BB-väskan

Tänkte skriva ner det jag tyckte var onödigt och vad som var bra i BB-väskan. Visserligen gick ju min förlossning så snabbt, så hann ju varken vanka eller lösa korsordstidningen.

Jag tog med mej en riktigt överpackad väska till bb. Blev lite jobbigt när man fick rota o inte hittade så mycke, så mitt tips är att ta en med plats, för man har ingen lust o leta när man vet vad man vill ha.
Jag trodde vi skulle behöva mer, men ändå hellre för mycket än för lite tycker jag!
Och nu hade vi ju nära hem, så vi hade ju kunnat åka hem o hämtat om vi saknat nått, så man kanske får tänka lite längre om man har en bit hem.
Men till bäbisen är det bra o packa kläder för 3-4 dagar ifall man blir kvar. Så ta med en 6-7 ombyten iaf (två ombyten per dag). För det kan bli kiss om blöjan hamnar på sniskan, o mjölkkladdigt när man äter (o då e det bra o kunna byta till natten iaf, så bebben inte blir kall).
Så ta med:
2 par små strumpor
6-7 bodys, långärmade utan ben och allra helst omlott (några 50 o resten 56, gör ju inget om bebben drunknar i dom, e ju bara när man e där)
2-3 byxor
1-2 mössor, men utan knyt för mössan vrider sej hela tiden, så knyt var bara irriterande!
En bomullsfilt kan vara bra, för bebben får inte bli kall o det har dom lätt o bli första dagarna
(man får låna ett täcke där, o det räckte egentligen, men kan vara skönt o ha nån extra med sig)

Blöjor får man en massa av libero-klubben och allt vad det är i gratisväskorna, men tror det varierar mellan olika bb:n.
Så kan ju vara bra att ta med några ifall att. (Jag tog med ca 14 stycken, hade en del kvar. _Men det kan ju bli massa byten det vet man inte. O andra sidan har dom ju blöjor där på bb och på apoteket där. Så utan blir man ju absolut inte)
Napp behöver man inte, för man ska komma igång med amningen innan man börjar använda napp. O leksaker o snuttis o sånt e också onödigt! Det hinns inte med.

Så et bästa är att gardera sej för o bli kvar, ifall bebben e liten eller om det är nått annat, så vill dom ju att man stannar 3 dagar för att dom ska ha koll så bebben mår bra. Det e ju för bebbens bästa, så e tryggt att stanna faktiskt! (även om man vill hem)

Jag trodde jag skulle använda mer kläder till mig själv, för man får ju mjölk o så på sej o allt. Men jag hade samma linne hela tiden (En tubtopp). Man bryr sej inte om att orka byta för det blir lite spill. Och tubtoppen var kanon, för det va ju bara att dra ner o amma.
Så ta med:
2 linnen eller liknande. (Några som inte sitter åt över brösten o magen, för man bli känslig)
En tröja med dragkedja eller knappar som e skön. Jag frös lite ibland, och är skönt o lätt kunna dra på sej tröjan om man ska upp o äta eller liknande o ändå kunna hålla bebben i en hand.
Ca 1-2 par byxor. Sköööna och kanske helst svarta. (För man blöder en hel del, så även om man har sexiga blöjorna och engångstrosorna, så kan man blöda igenom när man sover)

Bindor fick jag där, även engångstrosor. Men man kan ju ta med egna om man vill. Är bara o be om fler på bb annars när man får slut. (Man får en drös efter förlossningen)
Tofflor är också skönt, som man kan ha när man vankar innan (om man hinner med det) och sen efter.
Nått hårband att sätta upp håret med. Var rätt skönt o få undan det ibland.
Deodorant och tvål som är parfymfria. (Man vill gärna ta en dusch speciellt efter första natten, då man fortfarande blöder en hel del. Och deo kan kännas skönt att ta bara för o känna sej lite fräschare)
Smink o sånt skrot behövs inte, man bryr sej inte hur man ser ut! (Gjorde inte jag i alla fall)

Tidningar kan vara bra att ta med. Jag hade även en bok ("För nyblivna mammor") där det stod lite blandat om amning och sånt. Är rätt skönt o kunna läsa lite om sånt efter, även om dom på bb informerar en. (Det tyckte jag iaf).
Korsord hade jag med, men löste inte så mycket. Man är rätt trött o orkar inte läsa för mycket, så tidningar e nog bästa, så behöver man inte läsa så mycket i taget.
Och kan ju vara skönt o ha nån tidning eller så innan, ifall värkarbetet blir långt.
Jag tyckte även det var hur gott som helst med godis och cola. (Man får mest nyponsoppa, vatten, loka och sånt och sen mat på regelbundna tider, så var gott o kunna småäta lite.)

Tror inte det var så mycket mer. Men satsa på en resväska, så blir det nog bättre, då jag var så irriterad över att väskan var för liten och blev så rörig!
Glöm inte lite kläder till mannen också! (ifall han får stanna)
Och såklart mobil och kamera och laddare!

Lycka till med packandet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0