Minisemester i Furuvik

Måndag, tisdag och onsdag var vi i Furuvik på minisemester. Vi hyrde små campingstugor på Furuviks camping, tillsammans med lilla Lukas (från gänget) och hans föräldrar.
Stugorna var små och söta och låg så fint vid en liten damm.

Vi tog en liten snabbvisit i Furuviksparken samma dag som vi anlände. Sötnosarna fick en liten försmak av de spännande djuren. Och på hemvägen från parken delade de vagn och myste ihop sig. Vi hade kanske bara behövt ta med oss en vagn på semestern för dom verkade trivas bra där tillsammans ;-)

När barnen somnat på kvällen så tände vi en brasa för att hålla myggen borta, och för lite mysig stämning och värme. Blev en perfekt första kväll där!

Dag två, på tisdagen, promenerade vi till parken för en heldag där.
Vi kikade på apor, kameler, kossor, getter, känguru, lemuer, lamor, boaormar och massa andra djur. Lukas och Tuvalisa tyckte det var jättespännande. De flesta djuren sa de Mmmmu åt.

Så åkte småttingarna karusell också. Tuvalisa ville inte att det skulle ta slut, men Lukas var inte lika förtjust.
Så Lukas skippade nästa karusell som blev Flodfärden. Tuvalisa åkte i selen med mamma, och pappa följde också med. Den färden var riktigt mysig och spännande.

Det blev lite ankfiskning och chokladhjul-spelande också av föräldrarna. Så tog vi en lunch på restaurangen Fiskeläget. Vi försökte tyda kartan vart vi skulle gå härnäst, men den var svårläst så vi fick klura lite. Det blev en väldigt given dag med många intryck. Barnen somnade gott på kvällen, och vi föräldrar satt uppe ett tag med en mysig vedbrasa och lite god grillmat fram till småtimmarna (och lät myggen bita oss friskt).

(bild på oss två nedan är tagen/lånad av Sofie)

Sista dagen tog vi det lite lugnt på morgonen och städade stugorna och åt en god frukost. Planerade dagen lite.
Vi checkade ut från campingen och började färden hemmåt.

Vi stannade till på Järnvägsmuseét på vägen hem. En liten sista utflykt på minisemestern.
Där kikade vi på stora gamla tåg och åkte ett litet minitåg.

En mysig och rolig minisemester i gott sällskap. Perfekt semesterutflykt för både oss vuxna och småttingarna!