Julpynt

Nu stundas snart julen! Vi har småpyntat lite med tomtar lite här och var, toffsar (Maria Montazami-way) i gradinerna, juliga kuddöverdrag på soffkuddarna, halmgris i hallen, adventsstakar i fönstrena
OCH vi har köpt en julgran. En i plast så vi kan ta fram den år efter år efter år (hoppas vi). Det är faktiskt min första stora egna gran! Har bara haft smågranar sen jag flyttade hemifrån (för mer än 10 år sen...). Så nu kändes det kul att få ställa fram en fullstor gran och köpa glitter och kulor och bara göra den fin! För blir väl första och sista året (på ett tag) som den får vara fin i enhetliga färger. Sen kommer dagiskonst och småtomtar och allt som barnen får och gör, som ska hängas upp. Men i år får den vara "inrednings-fin".
Fian hittade några söta halmgrisar på coop som vi hängde upp och så gjorde hon smällkarameller på dagispysslet som också fick ligga där i granen. Så hängde vi upp vitt glitter och silverkulor, vita och silvriga hjärtekulor, små änglar och annat som jag plockat fram. Fian tyckte det var riktigt kul att hjälpa till att klä den.
Vi satte i en ljusslinga också, så den tindrar så fint hela dagarna och nätterna nu när det är lite mörkt och murrigt ute.
Och högst upp i grantoppen satte vi.....en prinsesskrona!!!...ja nu utplånade vi all gnutta manlighet i hemmet. Men det känndes riktigt kul och blev faktiskt fint med kronan däruppe!



Häromdagen småpysslade jag lite och skrev några rim att sätta i granen. Satte dit dom med klädnypor.


"en liten tå du kan peta på
ett litet öra du gärna vill röra
en strumpa som oftast blir avsliten
ja han är så spännande o så liten"


"hon far omkring som en vind
så stannar hon upp o pussar din kind
så far hon iväg sådär fort igen
och dyker upp med lilla nallen sen
allt hon gör försöker du se
o när hon kommer nära du alltid ett leende ge"


Och fian (och Thilde) har faktiskt låtit granen stå, utan att vara på den alltför mycket. Några tillsägelser första dagarna bara. Men sen har den fått stått. Vilket jag är väldigt imponerad över!

Det är snart dax för luciafirande på dagis och jag har letat och letat efter någon fin tomteklänning att ha utanpå fians overall, då dom ska fira utomhus. Men jag hittar bara sånna jag inte alls tycker om eller som är för dyra. Så jag gick in i tygaffären på stan och köpte lite tyg på rea och slängde ihop en egendesignad tomtedräkt. Sydde på en liten tomtetoffs på hennes mössa också.



Så nu är allt redo för lillfians lussefirande!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0