Om min stora lilla fis

Mitt namn: Tuvalisa ("Tia" säger hon själv)

Smeknamn: Tuvis, Bönan, Tisa, lilla hjärtat och fian.
Ålder: snart 2 år gammal (om 2,5 v)
Skostorlek och klädstorlek: ca 22 på skor och 86 på kläder
Blöjmärke och storlek: Libero, storlek 5
Favoritnapp: Spelar ingen roll, bara det är en napp. Vill gärna även sno andras.
Favoritkläder jag har: Kockor o ninne (byxor och linne)
Favoritleksak: Dockan, dockvagnen, bobbycaren, klossar och bollar.
Godaste maten: Pappas köttfärssås, korv eller pasta med pastasås. Äter helst frukt.
Skrattar åt: När nån kittlas, jagas eller busar.
Bästa vännerna: Gänget (Lukas, Alfons, Ellie och Maja). Leker mest med Koka (Lukas) och Inge (Signe).

 

Vår lilla pratglad fia börjar babbla allt mer tydligare ord. Nu förstår man en hel del av allt hon säger. Måste ju ta och rabbla upp lite av alla hennes ord:

 

De hon säger rent är bla.: mamma, pappa, hej, hejdå, hoppa, katt, ko, kam, mat, tack, puh (nalle puh), kräm, kaka, fika...

Tia = Tuvalisa
Tie = Thilde (våran katt)
Vamo/momo = farmor
Papa = farfar
Mommo = mormor
Veba = Vera (farmor o farfars hund)
Bebbe/bäbi = bäbis
Kocko o ninne = byxor o linne
Nänning = klänning
Kacka = jacka
Skoa = skor
Peppe/peepee = kepsen
Boija = boll/bollar
Ring ring = telefonen
Bij/Bija = bil/bilen
Ngunga = gunga
Dilt = filt
Kocka = dockan
Bapp/Bappe = napp/nappen
Koos/Koot = ost
Kjölk = mjölk
Kacka = macka
Kesssch = kex
Kukos(t) = frukost
Datte = vatten
Stoija = stol
Pappe = papper
Momma/mommo = blomma/blommor
Koj = korg
Ngagnen = vagnen
Bä bä = får
Vov vov = hund
Grisssch = gris
*gnäggljud* = häst
Bava/Bada = bada
ksss = (hon vill gå och kissa)
Pooja = Spola (på toaletten)
Våj = tvål
Nande/ngange = handen
Blä/bajj = Gjort i blöjan/bajs
Pprrräää/pllläää = skräp
Kaam = kram
Pu pu = puss puss
Dä = där
Ejje mähy = händige manny (ett barnprogram på teve)
Mimmi = musse

Tack e ma, mamma = tack för maten, mamma
Ja åka bij, pappa = jag vill åka bil med/till pappa
Tack, tack e mamma = varsågod, mamma (byter ut "mamma" om hon säger det till någon annan)
E dä? = vad är det?
Tie ha me mat = Thilde behöver mer mat
Ja gå hut = jag vill gå ut
Ja ngunga = jag vill gunga
Ja skoa, ja gå hut, ngunga = jag vill ta på mig skorna och gå ut och gunga

sen säger hon: e bij/e boija etc = en bil/ en boll


ja, listan kan bli hur lång som helst känns det som. Men det börjar lossna fler och fler ord för varje dag tycker jag! Även några treordsmeningar börjar hon säga. Sen babblar hon ju på för det mesta och har sina historier som man bara förstår delvis av. Men babbla kan hon! (o har alltid kunnat).

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0